66% av Spelberget har varit på Retrospelsmässan och flanerat! 100% av Spelberget har fortsatt klättra på det eviga berget av spel. 0% av lyssnarna borde missa att lyssna! Staffe har klarat (nåja) Starcraft (PC), Linnea skuttar vidare i The Legend of Zelda: Breath of the Wild (WiiU) och Lina har börjat spela Dark Souls 2 (PS4) igen! Obs: Vi ber om ursäkt för ljudnivåerna i detta avsnittet, det blev lite tekniska fel och för att komma förbi dom fick vi Levelator:ea extremt hårt. Det medför rätt mycket bakgrundsbrus/stök. Sorry asså.

Play
 

2 Responses to Avsnitt 130 – Det står på påsen

  1. Hoy alla glada!

    Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på avsnittet men vad jag minns var det trevligt som vanligt :) Kul med retromässa!

    NU har jag klarat Night in the Woods (streamat för kamratpatrullen shoutouts osv)! Extremt fint spel med bra spellängd och story. Hade bara några klagomål på att vissa av karaktärerna agerade omotiverat ibland, men det är ett väldigt litet klagomål då. Väldigt fin stil på hur karaktärsdesign osv. Jag tycker speciellt om att det stora dramatiska klimaxet rundas av med en stilsam och fin epilog. Rekommenderas!

    Har åxå börjat nöta ett nytt multiplayer-spel. Det heter Playerunknown’s Battlegrounds (PUBG) och är ett sk battle royal spel av samma kille som gjorde DayZ. Det är i early access, så det är lite buggigt, och dessutom väldigt svårt (nästan orättvist), men jag tål det för att jag älskar konceptet. Man släpps ner med 100 andra spelar på en stor fuck-off karta och väljer själv var man landar på den. Sedan måste man hitta vapen, ammunition, ryggsäckar och om man vill, kläder och accessoarer som inte hjälper dig alls i spelet. Det är extremt nervigt då man dör extremt lätt, måste hinna till rätt zon på kartan inom en viss tid, måste gömma sig från flygbombningar och så klart, andra spelare. Är så sjukt fett! Är lite svårt att rekommendera det fullt ut dock, då spelet inte är optimerat för alla datorer, är i early access och ändå kostar €29 på steam.

    Men! Det leder mig till möjlig OT fråga: jag tror anledningen att jag älskar PUBG är att det tar mig tillbaka till när jag var i lågstadiet och vår favoritaktivitet på rasterna var att leka krig i den stora skogen bredvid. Vi sprang runt med pinnar och pekade på varandra och sa “pang!”. Det var mycket fusk.. Men på vintern så gick vi olovligen in på en äng nära skogarna och hade vad som verkade som världens störa snöbollskrig, och PUBG tar mig direkt dit. Jag ville alltid att det skulle vara mer realistiskt och tänkte mig typ en stor jävla paintball-bana. Så, min fråga är, har ni något spel som uppfyller några slags barndomsdrömmar ni hade? Det kan vara allt från att bygga hus som i SIMS till att vara med i en gangsterfilm som i Mafia.

    Uhhh detta blev långt, förlåt, haj svaj

  2. Snowman says:

    Yo Spelberget!!!

    Nu var det ju ett tag sedan avsnittet sändes, så jag minns ju verkligen inte allt som togs upp! Men det var just en sak jag reagerade på, som jag nog måste kommentera på!

    Det sades att Zelda hade en dålig dubb, och att hon skulle vara ett …offer?

    (Let it slide. Let it slide. Let it slide! Let it slide! LET IT… NOOOOOOOOOOOOOOO!)

    …triggerwarning? ;)

    För att vara lite seriösare: I min värld så håller man med om allt som sägs om man aldrig någonsin protesterar mot någonting! Och jag vet att man lär ångra sig om man aldrig kämpar emot!
    Jag… håller nämligen inte med!

    Här skulle man säkert kunna göra ett långt utlägg om saker och ting, men det är verkligen inte min avsikt! Jag lovar att hålla det så kort jag bara kan, men för att verkligen förklara min ståndpunkt så finns det detaljer i mitt personliga liv som måste presenteras! I vanliga fall så brukar jag ”råka skjuta upp” kommenterandet, men just i detta fallet har jag fått samla ihop alla intryck, analysera, fundera, tänka efter! Det tog en bra stund!

    Så här ligger det till: Zelda har otroligt mycket att bära på sina axlar! Och den konstanta vetskapen om att Calamity Ganon kan återvända närsomhelst! Inräknat frustrationen och känslan av att ”inte komma någonvart”! Jag tycker att Patricia Summersett gör en riktigt, riktigt bra tolkning utav Zeldas oro inför framtiden! Kommer de verkligen lyckas? Det är en otroligt svår känsla att förmedla i en dubb!

    Saken är den att jag förstår den känslan som infinner sig hos Zelda! Jag vet inte om jag har ett jobb efter 2017. Samtidigt så har jag tunga förväntningar på mig att slutföra min utbildning och skaffa ett programmeringsjobb inom spelutveckling! Programmering är dock väldigt tidskrävande, och faktumet att jag jobbar varje dag drar ner den utvecklingstakten rejält! Skulle jag inte jobbat så skulle jag kunnat programmera 12 timmar om dagen! Samtidigt så måste jag ha en inkomst för att överleva!
    Saken är den att jag inte har något intresse utav att jobba på ett större företag! Jag vill mycket hellre slå mig in på marknaden via indieutveckling! Det finns dock vissa som inte verkar tro att jag grejar det!

    Kanske har de rätt. Hela tiden nämner jag att jag gör framsteg inom min programmering! Vad jag aldrig nämner är att det tar lång tid att lösa ett enskilt problem! Kanske 1 månad på något som jag personligen känner skulle kunna ta en vecka att lösa egentligen!

    Just detta inger känslan av att jag nog skulle ha svårt att överleva på ett större företag, där det krävs att man kan prestera resultat i en betydligt högre takt!

    Usch, det är en jävla röra! Och mitt i allt finns det egentligen bara en sak att göra: Kämpa! Kämpa varenda dag, trots att ens öde är jävligt osäkert! Men vissa dagar kan verkligen vara: ”Fuck, jag gör verkligen inga framsteg”! Vilket kan vara väldigt frustrerande!

    Så poängen med allt detta är, att jag känner samma sak Zelda känner! Seriöst!

    Sedan fanns det den där punkten om att Zelda skulle vara ett offer! Det finns ju ganska rejäla spoilers om denna saken, som jag givetvis inte går in på! Oavsett, så finns det klipp på youtube som hanterar denna frågan och förklarar varför de anser att så inte är fallet! Nu tänker jag inte länka något utav det, då de har en väldigt aggressiv stämning!
    Jag anser själv att ifall man ska debattera, så ska det göras med full respekt, lugnt och sansat, objektivt, med ett öppet sinne, med eftertänksamhet, samt försöka se hela bilden från alla synvinklar!

    Min personliga åsikt är att detta är sällsynt i dagens debattklimat! Det är skit!

    …om jag ändå ska nämna något, så är det att det är värt att samla samtliga memories, samt läsa Zeldas dagbok! Det förklarar även den delen om att Link skulle vara tyst hela spelet! Som spelare är det den bilden vi får! Hint: Det stämmer faktiskt inte!

    Sedan kan man ju tänka sig ifall scenariot i storylinen skulle varit att kungariket fallit, och Link och Zelda skulle fått undfly Calamity Ganon! Dvs. båda karaktärer skulle upplevt hela äventyret från 0 och framåt, kanske en del partier spelbara med Zelda? Dvs. vad den slutgiltiga trailern verkade visa?

    Jag skulle inte ha något problem med detta! (Take notes, Nintendo!)

    …puh, det blev lite grann ändå!
    Jag har överanalyserat Zelda: Breath of the Wild mer än vad som är hälsosamt! Förlåt Staffe! :(
    Men ja, nu är ju det spelet ”old news”! ;)

    Min frammarsch utav spel på Switch går framåt! Jag slutförde Kamiko senast! Det var riktigt bra och kul att spela! Och vet ni hur många som var inblandade! 8 personer! Awesome! Det visar ju på att det faktiskt går att få ut bra spelupplevelser med ett litet team! För 50 kr! Wow!

    Så nu håller jag på med Shovel Knight! Late to the party! ;)
    Det är väldigt kul att spela, och sinnesjukt svårt för mig! Men damn vad bra! Snyggt som tusan, sjukt bra soundtrack, bra gameplay! Sedan verkar det vara rätt långt också! Tror personligen att det nog tar ett tag att komma igenom!
    Men fan, femte spelet som jag kör på Switch! Det är inte alls dålig statistik för mig! Visst finns det guldkorn om man bara letar!

    Nu finns det dock ett spel som verkligen uppehåller mig att köra Shovel Knight!

    Nämligen: Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia!! Äntligen har det släppts! Och jag har spelat 9 timmar på 2 dagar! Fuck!

    Och ja, spelet är sjukt bra! Kanske ett av de bästa som jag spelar i år! ”Don’t quote me on that” dock, det finns ganska rejält en risk att jag inte är särskilt jävig i frågan!

    Roligt att det fanns spelutvecklare på Retrospelsmässan!

    Ni snackade om ”Flipping dust”? Det var inte Flipping Death ni menade? Det visades ju på Nintendos Nindies-presentation! Awesome!!!

    Det verkar intressant! Jag lär plocka upp det när det släpps!

    På tal om indiespel så utannonserades Owlboy nyligen till Switch! Kul!! Det lär jag plocka upp också!

    Spännande med spel som byggdes på runt en vecka! De lär ju vara skapade i Unity? Det är åtminstone vad jag skulle gissa på!

    Här är förresten ett tips! Om Zelda! Om man har Wii U-versionen, sälj den inte för allt smör i Småland! Jag misstänker att den nog kan bli värdefull!

    Ni undrade vilken version utav Linux som jag kör! Kubuntu är det! Dvs. KDE + Ubuntu ihopsatta! Fast det kanske ni nämnde i förra avsnittet? Minns inte!

    Slutligen så har det ju dykt upp ett nytt spel! Har ni hört talas om Code Vein? Det är utvecklat av Shift, dvs. God Eater-teamet! Nyligen släpptes det en trailer! Jag satte igång den! Och satt hela trailern och bara kollade! 2:39 lång! Tappad haka! Behövde kolla på den igen direkt efteråt för att samla intrycken! Det verkar vara typ God Eater + Dark Souls-stil på det! Detta är ett sådant ”Det där”-spel för mig! Vissa spel känner man bara att utvecklarna lagt ner hjärta och själ i produktionen! Detta är ett sådant!
    Shift har aldrig svikit mig, har uppskattat samtliga av deras spel, och kommer tveklöst plocka upp detta! Till samtliga konsoler det kommer till! Undrar vad det släpps på! Jag misstänker att det nog inte kommer till Switch! ;)
    Däremot så skulle jag bli extremt imponerad ifall det mot förmodan faktiskt släpps även på Switch! PS4 gissar jag annars att det är till! Vi lär få veta mer på E3!

    Här är trailern! https://www.youtube.com/watch?v=iNefvCy70vA

    Jag avslutar lite mer positivt än jag skrivit om ovan! Måhända att mina utvecklingsmoment går riktigt trögt, men en sak har jag! Sinne för detaljer! Jag fuskar inte med funktionalitet, utan jag ser verkligen till så att allt jag utvecklar fungerar helt buggfritt! (Hrrm, Mass Effect: Andromeda?)

    Ett exempel här är att jag har jobbat ett tag med att kunna peka på objekt i 3D-planet! Då får man konvertera en x och y-koordinat till en x,y,z-koordinat! Detta kan vara riktigt komplicerat!
    Jag fick fram ett resultat som funkade ”helt okej”, däremot är det ju pixelperfekt som jag strävar efter!
    Så efter mycket analys så kom jag fram till att mitt koordinatsystem i hela motorn var helt felaktigt! Och har varit så i alla 6 år som motorn varit under utveckling! Ojdå! ;)

    Det var rätt enkelt att åtgärda dock, runt 2 timmars jobb! Och nu är resultatet pixelperfekt!

    Faktum är att jag har tagit mig igenom många återvändsgränder under utvecklingen av motorn! En var sättet texturer renderas på en dator jämfört med hur mobila enheter fungerar! Det finns en begränsning på texturstorleken! På en datorapplikation är det helt okej att ha en textur med helt olika bredd och höjd, men på en mobilapplikation så är kraven hårdare! Längden och bredden måste vara delbar med 2, t.ex 32×32 eller 32×64! Så hur gör man med bilder som inte har dessa måtten? De smetas ju ut och blir suddiga om de inte använder dessa måtten!
    Jag kan ju hinta om att jag fick gå tillbaka till ritbordet och designa om hela min renderingsfunktionalitet! Men, jag hittade en lösning som kringgår begränsningarna, och kan rendera bilder helt pixelperfekt!

    Poängen är alltså att man kan komma hur långt som helst, bara man lägger ner hjärta och själ i något! Vilket jag faktiskt gör! 6 år! 6 år! Så länge har jag designat min 3D-motor! Och på vägen har det kommit en hel del förbättringar till den! Jag får nog säga att jag trots allt lärt mig en del!

    Jag har ett riktigt, riktigt bra koncept på gång! Personligen tror jag att det nog skulle kunna slå ganska rejält! Vi får väl se helt enkelt!
    Nåväl, nu har jag svamlat alldeles för mycket för mitt eget bästa! Och jag bara väntar på att fortsätta kötta vidare i Fire Emblem!
    Vilket jag tänker göra nu!

    Hejdå!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.