Hej allihopa! Nu är vi äntligen tillbaka med ett ordinarie avsnitt av Spelberget. Inte mindre än två timmar har lagts på att rapportera från våra spelberg och läsa ikapp alla fina kommentarer. Nu hoppas vi att vi kan hålla en stadig och traditionell utgivningstakt ett tag så ni slipper uppleva abstinens, sorg och frustration! :) Lina och Linnea spelar The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Switch/Wii U) för fulla muggar medan Starfighter har klarat Kickle Cubicle (NES) och är en bra bit in i Horizon Zero Dawn (PS4). Mycket nöje go vänner!

Play
 

9 Responses to Avsnitt 127 – Åååååååj!

  1. BooliBoo/Pär says:

    Hej igen spelbergare.

    Lina har rätt angående punktering att det är betydligt mer tyngd bak. Sen om punkteringsfriadäck så är det så att det blir punktering även på dessa men då får du ett nytt däck. Nackdelen för att du ska få ut det är tyvärr att du måste låta en cykelverkstad göra jobbet, och när du väl får punktering sedan så måste du till verkstaden igen för att få ett nytt däck men du måste betala för själva jobbet.

    Horizon Zero Dawn är ett riktigt grymt spel. Har lagt ner runt 50 Tim och har under dessa inte tyckt det blivit tråkigt. Även om jag nästan är maxad så dödar de största fienderna mig på två träffar (med deras kraftfullare attacker dock) vilket gör ändå att man måste vara på tårna om man inte vill köra om.

    Nu ska jag lyssna vidare.

  2. Samson says:

    “Det är väl ingen som köpt en Wii u för Zelda?” utropar Lina…

    Jo. Det är den enda anledningen att jag köpte en Wii U. Visst finns det andra spel till Wii U som är värda att spela, men det var Zelda som gjorde maskinen värd att köpa för mig.

    Gissa hur tråkigt det är att jag inte kan njuta alls av Zelda pga hur uselt optimerat det är.

    Jag är väldigt känslig för varierande bilduppdatering. Det gör inget att spel körs i t ex 30 bilder i sekunden, så länge det håller sig stadigt där. Är det stadigt så vet jag att maskinen “lyssnar” på mina knapptryck på samma sätt hela tiden så att jag få ner “rytmen” som spelet kör. Inte för att Zelda är ett supersvåra reaktionsspel direkt, men för mig är den här “rytmen” SUPERVIKTIG i alla spel för mitt sätt att relatera till spel är genom att jag “känner” hur jag och spelet “dansar” tillsammans.

    Zelda (iaf på Wii U) är mestadels i bilder i sekunden, men så fort det är några fiender samtidigt i rutan eller bildeffekter är igång (dimma eller regn t ex) så börjar de där 30 bilderna i sekunden variera mellan 12-30.

    Då blir det fel i “dansen” för maskinen tappar takten. Allt blir förstört. Allt kul försvinner. Det spelar ingen roll att äventyret fortf är kul.

    Det här med stadig bilduppdatering i spel är inte det viktigaste som gör ett spel bra, men det är en förutsättning för att jag ska kunna njuta.

    Världens bästa föreställning är värdelös om ingen öppnar ridån.

  3. Samson says:

    Apropå Horizon och Ps4 PRO: om du spelar på en vanlig hdtv, dvs INTE 4K, kan du välja om du vill att spelet ska supersampla (spelet kör i hög upplösning och sen krymper den bilden så den blir i din tvs upplösning. Det blir bättre anti-alias så eftersom maskinen inte behöver “gissa” vilken färg pixlar ska ha där två ytor möts) eller om du vill ha bättre/stadigare bilduppdatering.

    Ang Edith: hon ör definitivt klokare än vad jag är :D

    Vad kul att ni nämnde oss. Tack!

  4. Moi moi!

    Tänk att jag hade glömt lyssna på hela Spelberget bland alla andra podds och ljudböcker, och skriver kommentar först såhär sent! Ber ödmjukast om ursäkt.

    Jag har spelat overwatch, overwatch och ännu mer overwatch sen sist. Hade en rätt lång paus tills jag började spela igen i årsskiftet. Jag är nu över 100 i level och det är fortfarande ett givande och beroendeframkallande spel. Nu har dom lagt in en massa nya custom game modes som med rätt konfiguration låter en öva på alla karaktärerna på de olika banorna, så jag o mina vänner spenderade timmar på att öva på stunts och trix man kan göra med de olika karaktärerna. Specifikt då med Lucio, en karaktär som kan wallrida med sina rollerblades och glida över banan. Inget kan slå endorfin-kicken man får när man gör något riktigt coolt i overwatch. Inget kan dock slå frustrationen när den som är sist in i laget väljer någon edgelord-karaktär när vi behöver en f*cking healer!

    Förutom detta har jag spelat Ratchet and Clank 1 till PS2 för kamratpatrullen. Fördelen är att det är en plattformare till PS2, och det är sjukt beroendeframkallande med roliga karaktärer och leveldesign. Nackdelen är att det är en plattformare till PS2 och att man måste landa på precis perfekt pixel för att inte dö och att det finns osynliga väggar överallt där man känner att man borde kunna gå. Storyn är ju tunn, men det måste ändå vara en av de mest humoristiska spelen från eran. Charmen väger ut mycket.

    Har även provat Night in the Woods till steam, och den är verkligen gripande som bara storydrivna indieplattformare är. Har spelat 2 timmar in för någon vecka sedan, älskade vad jag fick se, men av någon anledning har jag inte tagit upp det igen. Kanske är det för att temat är ångestdrivna 20-somethings som ser världen växa upp medans man själv verkar stå still som träffar lite för nära hjärtat. Dock känner jag mig som tur är mognare än protagonisten, som är lite väl gnällig. Är det försent att nämna att alla karaktärerna är antromotfiska djur, som ugglor, katter och rävar. Ändå finns det helt vanliga djur som inte är människolika? WTF? Vi får se om jag återkommer till det. Nu måste jag sluta kommentera och börja jobba. Ha det bäst! Haj svaj!

  5. Gud. Måste klargöra – det heter antropomorfiska, inte antromotfiska

  6. PS: The Getaway var rätt lökigt, iallafall den halvtimmen jag orkade spela

  7. Lucas says:

    Hallå Spelbergisar! Hoppas ni alla mår toppen Jag har tänkt kommentera länge men det har inte blivit av. Måste säga att det var verkligen underbart att höra Linas historia om Sigges läkarbesök som inte gick så bra Ebbot är verkligen extremt trotsig just nu, jag vet inte ifall det kan ha göra med att han fått en syster eller nåt men det är verkligen kamp om precis allting. Helt hopplöst… Sen hämtar man på förskolan och där har han vart så himla snäll. Sen åker man hem lagar mat och han vägrar äta. Ibland känns det som att jag är helt ensam om att ha en trotsig unge, jag förstår ju givetvis att det inte är så men det känns så.
    Men det går förhoppningsvis snart över

    Är det bara jag som verkligen älskar nya Zelda men samtidigt tampas med känslan av att det för lite Zelda? Jag inser själv att jag är väldigt konservativ.

    Hade fint!

    Kram Lucas

  8. Snowman says:

    Ooooj, vad mycket kommentarer! Och här kommer en till! :D

    Roligt med kommentarer från BooliBoo, Samson, Yakov och Lucas! Givetvis läser jag ju alla kommentarer, och gör ett inlägg på intressanta iakttagelser! Det blir lite som på ett forum! ;)

    Givetvis stämmer det helt klart att den bakre delen av cykeln är tyngre än den främre! Vi sitter ju trots allt på en sadel som är placerad just där! :) Däremot, så är det ändå så att det främre hjulet trots allt har en viss tyngd! Det blir ett tillräckligt högt tryck för att man potentiellt skulle kunna få punktering även där! Dock värt att nämna att sannolikheten är lägre än det bakre! Men den finns!

    Jag kör f.ö med punkteringsfria däck! Dock kör jag inget sådant bullshit att behöva dra till cykelaffär varje gång det blir punktering! Det skulle blivit dyrt! ;) Faktum är att det inte är särskilt svårt att byta slangar! Blir betydligt billigare än om man ska springa till cykelaffärer! Det gäller bara att man gör det några gånger! Övning ger färdighet! (kan ju tillägga att det tog runt 2 timmar för mig allra första gången jag gjorde det på egen hand! ;) )

    Samsons kommentar kring prestandan på Wii U-versionen av Zelda intresserar mig! Jag har faktiskt inte kört den själv och kan inte riktigt bilda en korrekt uppfattning om hur mycket sämre det är på Wii U!
    Det är nog något jag vill pröva någon gång! Då har jag tänkt skaffa den digitala versionen och köra in den på en SSD-hårddisk! Då får spelet de absolut bästa förutsättningarna för att kunna köras!

    Jag har nog en förklaring till framedrop:en! Så här kommer en ny lektion i spelutveckling:

    Kompromisser!

    Det är ingen lätt uppgift att jobba med prestandaoptimering inom spelutveckling! Varje dag får man ta beslut för att få upp hastigheten på bilduppdateringen! Men kruxet är att man måste ju ha funktionalitet också! Sedan köra fysikmotor, uppdateringar i världen, AI, inladdning av nya delar av världen eftersom ram-minnet är begränsat! Heck, t.om att spela upp ljud och musik drar prestanda! Och nu har jag nog inte nämnt allting överhuvudtaget! Men ni ser den generella bilden! Så poängen här är att man får göra en avvägning för att dels ha tillräckligt med spännande material på skärmen, och dels hinna uppdatera bilden i en behaglig frekvens!

    Kontentan är att Nintendo satte sig i en svår sits! Dels för hårdvaruskillnaderna mellan Wii U och Switch, men även en annan aspekt! Jag ogillar att dra in andra företag i diskussioner kring ett specifikt bolag, då det ju ändå är så att alla presenterar fantastiska konsoler, men med helt olika visioner! Men nu blir jag ändå tyvärr illa tvungen att nämna det: Zelda – Breath of the Wild presterar som ett PS4-spel! Då pratar jag inte om grafiska effekter! Men det händer så mycket mer i ett spel! Och i detta fallet handlar det om massiv datamängd! Nintendos vision om att man ska kunna gå i världen utan några laddningstider kräver en hel del datamängd! Man ser ju mycket även på långt håll! Detta tar väldigt mycket av ram-minnesplatsen, för även om 3D-polygoner inte ritas ut, så måste de hanteras! Om man jämför ram-storlekar, så kan vi se att Wii U har 2 GB, varav 1 GB används till operativsystemet i konsolen!
    Switch har 4 GB varav 1 GB används till OS:et, vilket innebär att det är en skillnad på 1 GB vs. 3 GB i ramminne som finns till förfogande! Jag kan ju säga som så att jag är väldigt imponerad över att Wii U:n ens kan köra spelet! Hur har de löst detta!?
    Jag experimenterar själv med just dessa detaljer i min egna motor, och kan lugnt säga att det är komplicerat! Det finns olika metoder man kan tillämpa, men vilket som är det effektivaste sättet vet jag faktiskt inte i nuläget! Allt handlar om att få processorn att hantera datan så effektivt som möjligt!

    Men den mest spännande frågan är ju då vad som orsakar slowdowns i Zelda! Främst kan vi ju se att detta orsakas när det börjar brinna! Detta är s.k billboard-objekt! Detta är alltså sprites som sätts ut i 3d-planet, liknande partikel-effekter! Skillnaden här är att det finns kollisionsdetektering på sådana objekt, och de måste alltså placeras in i hela datastrukturen för världen! Gissa vad det är som händer när man sitter och väntar på att en laddnings-sekvens ska bli färdig? ;)
    Detta görs alltså i realtid, och det tar lång tid! Därför blir det ganska rejäla framedrops! Som en jämförelse så påverkas inte prestandan när det regnar! Just för att detta är ett partikelsystem, och inte kräver några kollisionstester! Notera att jag pratar för Switch-versionen, jag vet inte hur det är på Wii U-versionen!

    Jag har även märkt att när man möter moblins så stannar spelet upp! Detta har att göra med att den har så många valmöjligheter, som måste beräknas, för att i slutändan se vilket beteende som passar bäst för situationen! Detta är AI!

    Nu har vi nog hamnat på ett rejält sidospår! Jag skyller det på att spelutveckling är så otroligt intressant! ;)

    Vad kunde Nintendo kunnat göra för kompromisser?

    Vi märkte ju att de valde att fokusera på att lagra mer data i Switch-versionen, och låta Wii U-versionen lösa detta genom att frigöra minne och ladda in data oftare när man rör sig i världen! Detta kostar mer prestandamässigt och leder till framedrops om processorn inte hinner med!

    Men annars så vet jag ju några andra val de hade:

    Slopat Wii U-versionen helt, och fokuserat på Switch-versionen! Detta skulle nog inte varit särskilt populärt! Och försäljningsmässigt en dum idé! Så det var nog tur att de inte gjorde det!
    Tagit bort detaljer ur spelet, och således gett en sämre upplevelse av det! Förmodligen undersöktes denna metoden! Det kan säkert hända att det gav för lågt prestandalyft för att kännas motiverat!

    Summa summarum så är spelutveckling inte helt enkelt, och vi är ju helt vanliga människor som håller på med det! Det går ju aldrig att få alla nöjda, utan man får försöka att hitta den lösning som de flesta accepterar!

    F.ö så släpptes det ju nyligen en uppdatering på Zelda, för att fixa slowdowns! Bra att Nintendo jobbar för att lösa prestandaproblemen! En fråga då, var detta endast för Switch, eller kom den även till Wii U?

    Om man har erfarenhet utav spelutveckling, så kan man se genom fingrarna på lite tekniska brister! Förmodligen är det därför jag inte tycker det är så blodigt med vissa brister som uppkommer i spel!

    Man kan jämföra med att man som prenumerant på en tidning kan bli frustrerad ifall tidningen inte kommer i tid! Men! Om man jobbat med just tidningsdistribution så accepterar man detta! Varför? Jo, eftersom man då upplevt alla problem som kan uppkomma! Försenade leveranser till avhämtningsplatserna är inget konstigt, och tidningsbuden kämpar otroligt hårt för att ändå lyckas få ut tidningen i tid! Och för det mesta lyckas de riktigt bra med det! En stor eloge till alla tidningsbud!

    Stort tack förresten för att ni läste upp alla kommentarer, det uppskattas! :D

    Annars så spelar jag vidare på Zelda! Jag har klarat alla dungeons, och kan klara spelet närsomhelst! Men jag ska ta alla shrines och många seeds innan jag slutför spelet!

    Nu är det ju läge att kunna sätta betyg på spelet! Jag sätter 9/10 på det! Det finns några brister som sammanlagt minskar betyget ett snäpp! Jag håller även med Lucas om att spelet inte känns så mycket Zelda!

    Samtidigt så brukar jag göra så att jag resonerar om spelet klarat sig utan varumärket! Och de spel som skulle kunnat vara något helt annat men fortfarande varit lika bra, det är de spelen som är bäst också! Och Breath of The Wild klarar det med glans!

    Mitt favoritljud i spelet är f.ö ”Yahaha” när man får en korok-seed! :D

    Sedan finns det ett annat betyg jag vill sätta, men det är nog främst en personlig åsikt! Nämligen spelglädje! Och där vill jag sätta 12/10!
    Jag tror nog att jag kommer gilla Skyrim! Jag spelade aldrig det när det begav sig!

    Men just detta är kanske mer något som skett på ett personligt plan! Det hände något under 2016! Under många år har jag inte känt ett skit när jag spelat spel! Det är bara ett spel, typ! Men så spelade jag bl.a Undertale, Breakdown, Freedom Wars, God Eater 2, God Eater: Resurrection, Fire Emblem Fates, och samtliga gav mig en rejäl spelglädje som jag inte känt på hur länge som helst! Och det håller i sig! Switch har jag spelat dagligen enda sedan jag skaffade konsolen! Inte en enda dag har jag låtit bli att använda den! Jag blir så glad av att bara starta den! Hoppas det håller i sig!

    Här kommer en rolig anekdot som skedde förra helgen förresten!!

    Min kompis ringde mig relativt tidigt på dagen och hade problem med internet på sin Switch! Givetvis så ställer man upp för sina vänner, så jag drog dit och kollade in problemet!
    Efter att ha försökt förgäves med en massa olika grejor och trick på hans nätverk som inte gjorde någon förbättring på situationen, så prövade jag en sak och kan därmed konstatera:

    Det räcker att starta om konsolen.
    Det räcker att starta om konsolen.
    Det räcker att starta om konsolen!
    DET RÄCKER ATT STARTA OM KONSOLEN!

    Lägg detta på minnet, det kan spara mycket huvudbry! :D

    Jag har förresten förhandsbokat Collector’s Edition av Fire Emblem Gaiden! :D

    Nu avslutar jag kommentaren för denna gång! Med en fråga faktiskt! Det ryktas ju om en Dark Souls-collection till Switch! Vad tror ni om saken? E3? Jag vet ju att jag definitivt skulle ha skaffat en sådan! :D

    Hejdå!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.